A látszat néha csal!

By Andy Seguss - Canine Athletes

Grand Champion IX. Lucio

Rendszeresen találkozom azzal a jelenséggel, hogy emberek egy kutya kondíciójának szintjét csupán a kutya kinézete alapján állapítják meg. Ez egy általános hiba, amit sok ember elkövet. Lehetetlen megállapítani egy kutya szív- és érrendszeri (kardiovaszkuláris) kondícióját egyszerűen azáltal, hogy ránézünk. A kardiovaszkuláris kondicionálás olyan szívet eredményez, mely fokozottan képes a munkavégzésre. Meg kell értenünk, hogy határozott különbségek vannak aközött, hogy egy kutya „jól néz ki” egy kiállításra, vagy, hogy munka kondiban van.
Óriási különbségek vannak aközött, hogy egy kutyát kiállításra, vagy munkára készítünk fel. Kiállításra felkészíteni sokkal könnyebb. Hasonlóan ahhoz, amikor kinézetre tenyésztenek, a munka helyett. Amikor kiállításra készülsz, egyedül az számít, hogy a kutya hogy néz ki. A legtöbb kezdő is képes egy kutyánál majdnem kiállítási kinézetet elérni, minden nagyobb erőfeszítés nélkül. Egyszerűen annyi a trükk, hogy többet kell mozgatni a kutyát, és visszavenni a normál ételmennyiségéből. Csak tudnod kell, mit keress a kutyában, és amikor megtaláltad, fenntartani azt a kinézetet, amit a legtöbb kiállítási bíró kedvel. Arra kell figyelned, hogy éppen eléggé növeld/csökkentsd a mozgást/ételt ahhoz, hogy elérd azt a kinézetet, amire vágysz, de ez egyáltalán nem bonyolult. Néhány kutya mégis jobban néz ki, mint a többi, annak ellenére, hogy ugyanazt a mozgást, és ugyanannyi ételt kap. Miért? Genetika. Ahogy néhány ember megehet bármit, úgy, hogy nem sportol mellette, és mégis vékony marad, ugyanígy van ez a kutyák esetében is. És ellenkezőleg is, néhány embernek elég csak ránéznie az ételre, folyamatos sportolás mellett, mégis van rajtuk súlyfelesleg. Azonban, csak azért, mert egy srácnak kigyúrt kockás hasa van, még nem jelenti azt, hogy megfelelő kardiovaszkuláris állapotban van, és le tudna futni egy maratont. Ez csak azt jelenti, hogy alacsony testzsír százalékkal, és jó genetikával rendelkezik. Jó példa erre az MMA harcos Roy ‘Big Country’ Nelson. Roy Nelson hatalmas pocakkal sportol, a külső megjelenése alapján zsíros és nincs formában. Azonban, ha valaha láttad őt harcolni, akkor tudhatod, hogy ez nem így van. Ő az élő bizonyíték arra, hogy a látszat néha csal!
Munkára felkészülni sokkal bonyolultabb, és több gyakorlást igényel. Amikor munkára készülsz, a kinézet nem fontos. Ami fontos, hogy a kutyának van-e ereje, állóképessége és mentális képessége a fizikai feladat elvégzésére. A munkára nem tudod külső alapján felkészíteni a kutyát. Nem számít, hogy vadásznak, vagy agilityben versenyeznek, vagy épp az Iditarodon indulnak, egy munkakutyát mindig a siker érdekében kell kondicionálni. A munkakutyák kondicionálásának legfőbb tényezője a kardiovaszkuláris kondicionálás. Nyilvánvaló, hogy ez nem vonatkozik a súlyhúzásra, vagy más olyan sportokra, ahol rövid idő alatt nagy erőt kell kifejteni. Az egyszerűség kedvéért végig fogunk menni néhány tréning módszeren, amelyekkel fejleszthető és növelhető a kardiovaszkuláris állóképesség. A logika egyszerű. Ha a kutya nem tud lélegezni, nem tud dolgozni. Ha nem tud dolgozni, lehetetlen, hogy teljesítse a feladatát.

PÓRÁZOS SÉTA:
Az egyszerű pórázos séta előnyei megszámlálhatatlanok. Sok ember szerint ez csak időpazarlás, de ezzel én egyáltalán nem értek egyet. Az egyik legnagyobb előnye a sétának az a kapcsolat, ami kialakul kutya és gazdája között. Emellett növeli az izmok állóképességét, és mentális ingereket is ad, amit a futópad nem igazán. Nagyon sok kutyát láttam, akik unatkoznak, és lusták a futópadon. Sokkal több dolog van a kutya számára séta közben, amit felfedezhet. A különböző szagok, autók elhaladása, vadállatok, stb., mind nagyszerű ingereket nyújtanak. Amikor a kutya kezdi megszokni az útvonalat, egyszerűen elkezdhetsz vele egy másik úton sétálni, ahol újra minden új és érdekes lesz neki. Én kb. 3-4 különböző útvonalat használok, mikor formába akarom hozni a kutyáimat. Egy másik módja, hogy feldobjuk a sétát az, ha egy barát is csatlakozik. Hagyd, hogy a kutyájával olyan 15 méterrel előttetek sétáljon. A kutyád valószínűleg egész séta alatt húzni fog, hogy utolérje a barátod kutyáját. Ez egy kiváló gyakorlat neked is, és a kutyádnak is!

FUTÓPAD:
A futópad bizonyára a legelterjedtebb és legszélesebb körben használt eszköz a kardiovaszkuláris állóképesség építésére. Kényelmes, bármilyen időjárás esetén használható. Napjaink futópadjai, mint pl. a Dog Trotter, már kicsik, hordozhatók, és csendesek. A futópad lehetővé teszi, hogy úgy futtasd a kutyád, hogy el sem kell hagynod az otthonod. Ezt a futópadot a kutya hajtja, saját erejével, nem úgy, mint a motor hajtású emberi futópadokat. Egy viszonylag biztonságos, és rendkívül kényelmes módja a kutya mozgatásának. Futópad nélkül is el lehet érni kiváló kondíciót, de az több befektetett munkát igényel a gazda részéről.

PECÁZÁS:
A peca a kedvenc eszközöm ahhoz, hogy top kondiba hozzam a kutyát. Egy olyan egyszerű eszköz, amit bárki el tud készíteni magának. Gyakorlatilag egy bot, amire kötelet kötünk. A kötél végére egy csalit erősítünk (pl. egy kis darab szőrt). A használatához alapvetően játszani kell a kutyával. A kutya intenzíven fogja üldözni a szőrt, te pedig elrántod azt, mielőtt elérné. Ez a kutyának egy nagyon intenzív edzést nyújt, rövid idő alatt. A kutya zsákmányösztöne maximális erőkifejtésre készteti őt, ami gyorsan növeli a pulzusszámot. Azt el kell mondani, hogy ez az eszköz nem való mindenkinek. Nagyon óvatosnak kell lenni, mert könnyen túl lehet hajtani a kutyát. Ahogy egyre jobban belejöttök a használatába, lehet beiktatni ugrásokat, nehezékeket (pl. súlyhám, súlynyakörv), és még kötélhúzó játéknak is használhatjátok.

LÓGATÁS:
A lógatás egy nagyon népszerű módja a kondicionálásnak manapság. Ez alapvetően egy rugó, vagy egy erős gumis kötél, aminek a végére egy játék vagy egy darab szőr van erősítve. Felakasztod a rugót, vagy a gumis kötelet egy fára, és hagyod, hogy a kutyád huzakodjon ellene. Néhány ember jobban szereti, ha a kutya mind a négy lába a földön van közben. Mások olyan magasra teszik, hogy csak a hátsó láb érjen le a földre, megint mások egészen addig emelik, míg a kutya teljesen a levegőben lóg. A lógatás izom-állóképességet, kardiovaszkuláris állóképességet fejleszt, és mentális ingereket is nyújt. Az ok, amiért én jobban szeretem a pecát, mint a lógatást, egyszerűen annyi, hogy az egy sokkal jobban összehangolt kutyát kíván meg és a pulzust is hamarabb és magasabbra emeli.

KERÉKPÁR:
A kerékpár alapvetően a szegény ember futópadja. Ha nincs futópadod, vagy a kutyád nem akar futni a futópadon, akkor a kerékpár lesz a legjobb barátod. Szinte azonos módon tudod utánozni a futópados edzést egy kerékpárral. Azonban neked sokkal keményebben kell dolgoznod a biciklin, és kockáztatod az esés lehetőségét. Sokkal jobban tudod kontrollálni a kutyák sebességét, mint a futópadon.

SPRINTEK:
A sprint futtatás remek módszer, ha a kutyád apportos. Szükséged lesz egy biztonságos területre a gyakorláshoz, különben kockáztatod a kutyád elvesztését, vagy egy baleset bekövetkezését. A sprintek emelik a szívritmust, majd, mikor a kutya visszahozta a játékát, és arra vár, hogy újra eldobd neki, a szívritmusnak van ideje visszaállni. Ez lényegében egyenlő az intervallum edzésekkel embereknél. Az intervallum edzések bizonyítottan növelik a tüdő kapacitást, és serkentik a zsírégetést.

ÚSZÁS:
Az úszás egy remek kondicionáló mód, ha a kutyád szeret úszni, és olyan környéken éltek, ahol van rá lehetőség. Az úszás egy teljes testedzést nyújt anélkül, hogy a kutya ízületeit, vagy szalagjait terhelné. Ha ízületi sérült kutyád van, ez egy jó módszer lehet a mozgatására. Nem tudom biztosan, hogy hogyan mérték, de a marylandi ’Canine Fitness Center’ állítása szerint 5 perc úszás megfelel 8 km sétának kardio szempontból.

LÁNCHÚZÁS:
A lánchúzás egy jó módszer izomépítésre, és az izmok állóképességének növelésére. A biztonságos lánchúzás érdekében szükséged van egy tiszta földes vagy füves területre. A lánchúzás aszfalton nagyon igénybe veszi a kutya talpát. Néhány ember jobban szereti a láncot közvetlenül a nyakörvre csatolni. Én nem szeretek a kutya nyakára nagy súlyt és nyomást helyezni. Szóval én hámot adok a kutyára, és arra csatolom a súlyt. Erősítő napokon a hátizsákomban viszek néhány láncot, és a kutyát először csak pórázon sétáltatom. Majd a séta egy részénél felakasztom rá a láncokat, és hagyom, hogy húzza egy darabig. Amikor úgy gondolom, hogy elég, visszateszem a láncokat a hátizsákomba, és sétával fejezzük be az edzést.

A fent leírtak csupán a töredéke annak a rengeteg technikának, amit használhatsz, hogy top munka kondiba hozd a kutyád. A tisztán látás végett, ez a cikk nem a kiállítások ellen íródott. A célja csapán annyi, hogy emlékeztessen mindenkit, hogy egyetlen valódi módja van a kondíció tesztelésének, az pedig a fizikai munka, vagy verseny. Mindig tartsd észben, a látszat néha csal!

Forrás: Andy Seguss - Canine Athletes. Eredeti cikk: https://www.facebook.com/notes/canine-athletes/looks-can-be-deceiving/1602793526478511/?pnref=story